sobota, 10 października 2015

Domoticz - czujnik wilgotności gleby do bramki Mysenors

Dzisiaj zrobiłem czujnik wilgotności gleby na Arduino Mini Pro 16Mhz zasilany 4 bateriami AA.



Do budowy wykorzystałem:

1. Aruino Mini Pro - 11 zł
2. Moduł NRF24L01 - 4 zł
3. Płytka uniwersalna PCB 30x70mm dwustronna - 3,20 zł
4. Czujnik wilgotności gleby - 8,50 zł
5. Koszyczek na 4 baterie AA - 3,50 zł
6. Stabilizator stały LM1117 SOT223 1A 3,3V - 1,8 zł
7. Stabilizator stały TO92 100mA 78L05 5V - 1 zł
8. Kondensator 10uF miałem w domu

Co razem dało koszty około 34 zł

Wykorzystałem pomysł i projekt ze strony -> Link

Schemat wygląda tak


Pin wyjścia analogowego czujnika podłączony jest do pinu A0 w Arduino, a zasilanie z czujnika Vcc do pinu 8 oraz oczywiście masa czujnika do masy Arduino.

Całość zasilana jest 4 bateriami AA.

W powyższym schemacie autor popełnił błąd, bo zasilania NRF24L01 wymagane jest zasilanie 3,3V oraz należy dać kondensator 4,7uF na Vcc i GND, ja akurat miałem w domu 10 uF, to też może być taki.

Moduł Wifi NRF24L01 podłączamy zgodnie ze schematem


Do zasilania Arduino zastosowałem stablizator 5V, bo 4 baterie AA dają napięcie 6V, ale nie jest konieczny.

Jak podłączyć stabilizatory pokazałem we wcześniejszym wpisie na schemacie -> Link

Kod programu do wgrania do Arduino jest dostępny tu -> Link oraz do ściągnięcia z Dropbox -> Link

Program sprawdza stan naładowania baterii i wilgotność co 600000 milisekund, czyli 10 minut, oczywiście czas możemy sobie zmienić w kodzie programu, ale ja go zostawiłem taki.

W Domoticz czujnik wykrywany jest jako Voltage i Humidity, po dodaniu urządzeń mamy

Stan naładowania baterii


Czujnik wilgotności


Całość w Domoticz wygląda tak


Możemy sobie w Domoticz skonfigurować opcję wysyłania wiadmości na email, gdy wilgotność spadnie poniżej określonego poziomu.
Najpierw należy jednak skonfigurować email w ustawieniach


Z tego co pamiętam, trzeba posiadać konto na Gmail i skonfigurować jak wyżej, można wysłać wiadomość testową, aby sprawdzić czy działa.

Później na czujniku kwiatki wybieramy powiadomienia i wpisujemy oraz zaznaczamy sobie


Po kliknięciu Dodaj dostaniemy powiadomienie na email gdy wilgotność spadnie poniżej 40%

Dla bardziej zaawansowanych ogrodników polecam projekt -> Link

9 komentarzy:

  1. Witam,
    jaki jest średni pobór prądu? Na ile szacunkowo wystarczą 4xAA?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego jeszcze nie wiem, na ile wystarczą 4 baterie AA. Dzisiaj odłączyłem stabilizator i dałem zasilanie bezpośrednio z baterii do Arduino Mini, teraz pokazuje napięcie 5,6 V, a wciągu doby spada tak o 0,2 V, to za 10 dni spadnie o 2 V, widziałem że inni zasilali 2 bateriami AA i też działa. Czas pokaże jak długo będzie działać.

      Usuń
  2. Pro mini spokojnie można zasilić z 6V battery packa. Sam w sobie pro mini ma stabilizator. Dodanie dodatkowego stabilizatora spowoduje większe zużycie baterii. Fajny blog. Sam używam od dłuższego czasu Domoticza a od niedawna Mysensors. Na pewno będę tu zaglądał

    OdpowiedzUsuń
  3. Da sie podłaczyć więcej czujników wilgotności gleby ? taka aby jeden mechanizm zczytywał odrazu z np 3 kwiatków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Da się jest nawet kod programu do wgrania na stronie autora https://codebender.cc/sketch:166639#Soil%20moisture%20for%20houseplants%20-%20multi-sensor.ino
      A tu są wszystkie programy
      https://codebender.cc/user/mfalkvidd

      Usuń
    2. W tym kodzie:
      https://codebender.cc/sketch:166639#Soil%20moisture%20for%20houseplants%20-%20multi-sensor.ino
      Czujniki zasilasz z pinu 8, a podłączasz kolejno do pinów analogowych A0 do A5

      Usuń
    3. A czy da się zrobić stały pomiar wilgotności np. co 10 minut?

      Usuń
  4. Przede wszystkim w przypadku zasilania bateryjnego należy zamiast delay korzystać w uśpienia urządzenia, wtedy zużycie energii znacznie spada. Oczywiście należy obligatoryjnie wyrzucić wszystkie stabilizatory po drodze a jeżeli jest gdzieś potrzebny to należy sterować jego zasilaniem poprzez arduino. Przy zastosowaniu powyższych zaleceń układ może działać na jednym bateriach ponad rok. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam ,mam taki problem z czujnikiem po przekroczeniu temperatury kilka razy dostałem wiadomość na e maila ,a teraz brak wiadomości , jak wcisnę test to przyjdzie wiadomość, jak włączę światło to też przyjdzie wiadomość a z czujnika nic. co może być przyczyną?

    OdpowiedzUsuń