sobota, 2 kwietnia 2016

Budowa anteny kolinearnej (colinear) 1090 Mhz

Aby zapewnić dobry zasięg dla radaru najlepszą chyba anteną jest antena kolinearna (colinear).

Do budowy anteny wykorzystałem czarny przewód Triset 113.

Potrzebne rzeczy do budowy można kupić w marketach budowlanych, ja zakupy zrobiłem w Leroy Merlin i kupiłem:

1) Rura elektroinstalacyjna 32 mm - długości 2 m -> Link - cena 5,60 zł
2) Dwie zaślepki PVC KW1 -> Link - cena 2 x 1,90 zł = 3,80 zł
3) Dławik kablowy PG 9 LEXMAN -> Link - cena 2,20 zł
4) Korek 22 mm z miedzi -> Link - cena 5,50 zł
5) 2 nyple redykcyjne 22-18 mmm z miedzi -> Link -cena 2 x 3,68 zł = 7,36 zł
6) Beczka - gniazdo F podówjne - cena 5,15 zł

Potrzebne jeszcze będą: taśma izolacyjna, gniazda F.

Z przewodu antenowego tniemy 8 odcinków po około 15 cm, odpowiednio je przycinając na długość 11 cm w izolacji.


Łączymy odcinki przewodów, tak jak pokazano to na tym filmie -> Link


Górny odcinek przygotowujemy, tak aby środowa żyła bez izolacji miała długość 68 mm, przewód w izolacji 55 mm i 2 cm na połączenie z anteną. W górnym odcinku zostawiamy trochę odizolowanego oplotu i owijamy go o środkową żyłę.


W dolnym odcinku robimy balun z korka miedzianego i 2 nypli, należy zrobić otwór w korku na wkręcenie beczki. Balun zrobiłem na długość 68 mm i odcinek przewodu na 55 mm.

Schemat


Gotowy balun


Teraz w zatyczce PVC wiercimy otwór i wkręcamy dławik


Przycinamy rurę na odpowiednią długość zostawiając od góry około 20 cm wolnej przestrzeni w rurze.


Wkładamy antenę do rury i zakładamy zatyczki.

Gotowa antena


Antenę umieściłem na dachu domku jednorodzinnego


Po zamontowaniu mam dosyć dobre osiągi, antena zlokalizowana jest około 15 km na południe od Opola i obejmuje zasięgiem prawie cała Polskę i Czechy oraz Słowację, sięgając do Austrii i Węgier.


Antenę zbudowałem w oparciu o projekt jak niżej, stosując odcinki 11 cm dla długości pół fali z współczynnikiem tłumienia i dla górnego odcinka środkowej żyły i balunu 1/4 fali bez współczynnika tłumienia.




16 komentarzy:

  1. Witam poco 20 cm odstępu od góry a nie lepiej od dołu żeby zawiesić na np. Kominie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć,Chcę zrobić tą antenę,czy w balunie oplot jest połączony z efką (beczką),czy zasilanie jest tylko poprzez "gorący" drut?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W balunie oplot jest połączony z balunem, ale nie jest połączony z środkowym drutem.

      Usuń
  3. czy balun musi byc wykonany z tych nypli redukcyjnych ?? nie moze byc po prostu rurka ????

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, czy przeliczając antenę na inną częstotliwość należy również przeliczyć długość baluna?

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, co mogłem zepsuć? Zasięg na mojej antenie max 150nm :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie, zasięg do 150 nm. Rozkminiłeś może co było nie tak?

      Usuń
  6. Davbol www.davbol.pl - w mojej ocenie to najlepszy sklep z antenami. Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  7. To już trochę inna antena. Ja do swojej którą mam w domu potrzebuję porządnego wzmacniacza. Dowiedziałem się na https://www.oleole.pl/amplitunery.bhtml o amplitunerach. Podobno znakomicie spełniają swoją rolę. W końcu odbiór jest bez zakłóceń.

    OdpowiedzUsuń
  8. W jaki sposób mierzy Pan zasięg anteny? Czy jest to określane na podstawie najdalej uchwyconego samolotu?

    OdpowiedzUsuń
  9. Zrobiłem tą antene wg. opisu .... super, mam zasięg ponad 300 km z anteną na parterze bloku 4 piętrowego. Polecam, warto.:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Polecam gorąco produkty od firmy Davbol www.www.davbol.pl - anteny najwyższej klasy za niewielkie pieniądze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Polecam gorąco produkty od firmy Davbol www.www.davbol.pl - anteny najwyższej klasy za niewielkie pieniądze.

    OdpowiedzUsuń