niedziela, 17 kwietnia 2016

Sterowanie dowolnym urządzeniem nadajnikiem podczerwieni w Domoticz

Dzisiaj wykonałem odbiornik MySensors do sterowania dowolnym urządzeniem poprzez nadajnik podczerwieni.

Na razie wykorzystałem, go do włączania i wyłączania amplitunera kina domowego, ale w przyszłości zostanie wykorzystany do zdalnego włączania przenośnego klimatyzatora.

Potrzebny będzie jakiś nadajnik podczerwieni, można wymontować z starego nie używanego pilota lub kupić nowy w sklepie.
Dosyć dobrą diodą nadawczą IR jest LD271, ma ona szeroki kąt świecenia, koszt zakupu, to około 1,60 zł -> Link

Ja wykorzystałem nie używany przewód z dwiema diodami, który leżał gdzieś w szufladzie, jest to przedłużacz z jakiegoś transmitera AV.


Aby odczytać kody pilota będzie jeszcze potrzebny odbiornik podczerwieni oraz kondensator 4,7 uF i rezystor 100 ohm, ponieważ jak zaleca producent, odbiornik należy podłączyć do zasilania poprzez rezystor 100 ohm i ustabilizować zasilanie kondensatorem 4,7 uF zgodnie ze schematem.


Ja wykorzystałem odbiornik podczerwieni TSOP34136, który wymontowałem z starego panelu uszkodzonego dekodera satelitarnego.
Odbiornik ma oznaczenie V34136


Według karty katalogowej ma on takie wejścia/wyjścia:


gdzie: 1- OUT wyjście sygnału, 2- GND - masa i 3- Vs - zasilanie.

Diodę IR podłączamy do pinu D3, a odbiornik do pinu D8 według schematu.


Aby sterować urządzeniem przez Domoticz, należy najpierw odczytać kod pilota, programujemy więc Arduino kodem, do pobrania -> Link

Po zaprogramowaniu włączamy port szeregowy w Arduino i po wciśnieciu przycisku na pilocie powinien pojawić się kod pilota.


W moim przypadku jest, to kod NEC: A55A38C7 po wciśnięciu przycisku power.

Gdy mamy kod pilota, możemy go wpisać do programu, do odbiornika MySensors


Kod programu jest do pobrania tu -> Link

Teraz w Domoticz w Konfiguracja -> Urządzenia powinno być widoczne nowe urządzenie.


Klikamy w zieloną strzałkę, nadajemy nazwę i już mamy przycisk włączający i wyłączający urządzenie.

Włączanie amplitunera wygląda jak na poniższym filmie




11 komentarzy:

  1. Da sie takie cos zrobic by sterowac pilotem RF 433mhz ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Da się to zrobić ale potrzebny jest moduł FS100A - 433 Mhz.
    http://botland.com.pl/moduly-radiowe/3191-modul-radiowy-nadajnik-fs100a-odbiornik-433-mhz.html

    Zamierzam zakupić gniazdka sterowane pilotem na 433 Mhz i będę, to testował, bo zakup 3 takich gniazdek, to koszt około 50 zł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zajrzyj na stronę http://akademia.nettigo.pl/remote_outlet/#sterowanie_gniazdkami

    Teraz kod będzie trzeba wpisać najlepiej do kodu na przełącznik w mysensors

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakiś kod do sterowania Mysensors jest tu
    http://forum.mysensors.org/topic/713/433mhz-outlet/24

    OdpowiedzUsuń
  5. Coś na ten temat jest też tu http://www.instructables.com/id/Decoding-and-sending-433MHz-RF-codes-with-Arduino-/

    OdpowiedzUsuń
  6. Już jest wpis na temat sterowania gniazdkami http://projektpimalina.blogspot.com/2016/05/sterowanie-gniazdkami-433-mhz-z.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Zamierzam sprawić sobie te klocki z których korzystasz tylko nie wiem czy Domoticz jest w pełni kompatybilny z Pi3? Są te same kroki softwarowe, które podajesz czy natrafię na jakieś zonki? Co dziś lepiej kupić, bo Pi3 "mocniejsze" i na dzień dzisiejszy bardziej dostępne i wszędobylskie :) Za wskazówki dziękuję, bo do tej pory działałem na gołych ATmegach i na dzień dzisiejszy RPi jest mi zupełnie obce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam mam pytanie jak dodać kolejny przycisk do sterowania tunerem czy kolega ma bardziej rozbudowany kod bym mógł zmienić tylko kody.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ok dziekuję za odpowiedz😀 popytam na forum, może ktoś pomoze mi to ogarnąć😉 czekam na kolejne ciekawe projekty.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń