wtorek, 13 września 2016

MySensors - sterowanie silnikiem krokowym

Na odbiornikach MySensors, których konfigurację opisałem w tym wpisie na blogu -> Link możemy sterować dowolnym silnikiem krokowym.

Aby silnik krokowy działał wymagany jest specjalny sterownik silników krokowych.

Ja wykorzystałem popularny moduł L298N.


Koszt zakupu takiego modułu sterownika, to około 12 zł.

Moduł posiada 4 wejścia sygnałów sterujących oznaczonych IN1, IN2, IN3, IN4 oraz wejście zasilania do 12V, wyjście zasilania 5V, a także wyjścia służące do podłączenia silnika krokowego oznaczone OUT1, OUT2, OUT3, OUT4.

Na płytce modułu znajdują się jeszcze zworki, jedna obok zasilania, którą zdejmujemy w przypadku użycia zasilacza większego niż 12V, jednak maksymalnie 46V oraz dwie zworki obok wejść IN, które dla silnika krokowego powinny być założone. Maksymalny prąd kanał takiego modułu wynosi 2A i taki silnik krokowy powinniśmy dobrać do sterownika.

Ja wykorzystałem silnik krokowy JK42HS34-0404, który można zakupić w sklepie Botland za 49 zł Link

Silnik krokowy JK42HS34-0404 posiada następujące parametry:

Rozdzielczość: 200 kroków/obr (1,8 °)
Napięcie znamionowe: 12,0 V
Pobór prądu na cewkę: 0,4 A
Moment trzymający 2,6 kg*cm (0,25 Nm)

Moment trzymający nada się więc do sterowania np. wewnętrznymi roletami.

Do zasilania będzie wymagany zasilacz 12V.

Schemat podłączenia do odbiornika MySensors wygląda tak


Aby silnik działał prawidłowo sterownik musi posiadać wspólną masę z masą Arduino.

Możemy wykorzystać mechanizm rolet wewnętrznych, do kupienia w marketach lub na Allegro montując go na wale silnika zębatkę, do sterowania roletami wewnętrznymi.


Zębatka rolet zamontowana na wale silnika.


Kod programu do wgrania do odbiornika MySensors jest do pobrania tu -> Link

Do poprawnego działania potrzebna jest jeszcze biblioteka AccelStepper, do pobrania tu -> Link

18 komentarzy:

  1. Witaj,

    Czy dobrze rozumiem, że schematu, że jak wyprowadzę przewód czterożyłowy z rozdzielni do karnisza to będzie wystarczający?

    Arduino i inne elementy chciałbym umieścić w rozdzielni, a do karniszy poprowadzić 4x1,5 ?

    Z góry dzięki za odpowiedź,
    Konrad

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy na przedostatnim zdjęciu roleta ma przechodzić (1) przez silnik z jednej strony mocowania i (2) przez kątownik z drugiej strony mocowania do ściany/okna?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie montowałem tego do rolet, to poglądowy montaż, raczej powinno być na odwrót.

      Usuń
  3. dzięki za ciekawy wpis:-)
    Działa u mnie bez zarzutu -mam pytanie tylko dlaczego silnik krokowy bardzo się grzeje bez pracy czy to normalne?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam
    Po wgraniu i podłączeniu arduino do raspberry i dodaniu urządzenia domoticz nie wykrywa urządzenia w czum może być problem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A bramkę Mysensors masz?

      Usuń
    2. Tak mam ss w załączniku https://i.imgur.com/SJyQ0fr.png

      Usuń
    3. Zobacz w tym wpisie na blogu, co to jest bramka MySensors, bramka to Arduino z NRF24L01 z wgranym kodem na bramkę (GetewaySerial) i ona łączy się z odbiornikiem Arduino+NRF24L01 i do niego wgrywasz ten kod, polecam przeczytać stronę Mysensors http://projektpimalina.blogspot.com/2015/10/domoticz-i-bramka-mysensors-arduino.html

      Usuń
    4. Zobacz co to jest bramka MySensors https://www.mysensors.org/build/serial_gateway

      Usuń
  6. I chciałem ponownie wgrać skrypt na arduino i wyskoczył mi błąd "exit status 1 Błąd kompilacji dla płytki Arduino/Genuino Mega or Mega 2560"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tu już pomoże wyszukiwarka Google.

      Usuń
    2. Pewnie jest jeszcze coś napisane w tym błedzie na początku.

      Usuń
  7. Witam
    Mam problem ponieważ domoticz widzi mi bramkę lecz nie widzi rolety. Czy ktoś wie w czym leży problem?

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy pomarańczowy element znajdujący się w środu mechanizmu rolety był w zestawie? Zakładam, że jest on zamontowany na wale silnika krokowego. Pytam ponieważ mam problem z zamontowaniem mechanizmu rolety na wale silnika. Czy ten element można kupić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest widoczny na ostatnim zdjęciu

      Usuń
    2. To jest plastikowa tulejka, miałem gdzieś taką w domu, można coś poszukać i dopasować.

      Usuń