niedziela, 18 września 2016

Bramka RFLink do Domoticz

Ponieważ moduł radiowy 433 MHz podłączony bezpośrednio do Raspberry Pi, który opisałem w tym wpisie na blogu -> Link zakłócał działanie bramy garażowej postanowiłem zamówić bramkę RFLink.

Bramkę RFLink możemy zamówić na tej stronie -> Link w cenie około 20 euro, do działania będzie jeszcze potrzebna antena -> Link

Po zamówieniu i zapłaceniu przez PayPal przesyłka dosyć szybko, bo w ciągu paru dni dotarła z Holandi.

Moduł jest przysyłany w częściach i musimy sobie go samodzielnie polutować, ewentualnie na stronie można zapłacić za usługę lutowania.

Jak polutować elementy można zobaczyć na poniższym filmie.


Po zlutowaniu moduł montujemy na Arduino Mega, koszt Arduino Mega, to około 46 zł.



Do Arduino Mega należy wgrać oprogramowanie, które należy pobrać ze strony -> Link

Po ściągnięciu oprogramowania, rozpakowujemy archiwum i podłączamy Arduino Mega przewodem USB do komputera.

Instalację oprogramowania uruchamiamy plikiem RFLinkLoader.exe.

W programie w Select file wybieramy plik RFLink.cpp.hex w Serial port, port com, na którym podłączone jest Arduino Mega i klikamy Upload.

Jeżeli wszystko przebiegnie poprawnie program poinformuje o tym.


Moduł jest obecnie oferowany w nowej wersji, w której możemy zamontować moduł NRF24L01 2,4 Ghz.

Jeżeli mamy zamiar zamontować taki moduł, to po zaprogramowaniu klikamy Serial Port Logging i klikamy NodoNRF na ON i MiLightNRF na ON, program poinformuje o włączeniu obsługi tego modułu.


Po zaprogramowaniu odłączamy Arduino Mega z RFLink i podłączamy do Raspberry Pi.

Uruchamiamy Domoticz i wchodzimy w Konfiguracja -> Sprzęt i dodajemy RFLink, jak pokazano niżej.


U mnie RFlink działa jako dev/tty/ACM0

Teraz wchodzimy w Konfiguracja -> Sprzęt i powinniśmy zobaczyć wykryte urządzenia.


Wystarczy już kliknąć w zieloną strzałkę wybranego urządzenia i je dodać.


RFLink wykrywa gniazdka, którymi sterowałem wcześniej przez moduł 433 MHz i moje dwie stacjonarne stacje pogodowe oraz stacje pogodowe i gniazdka sąsiadów, moduł ma więc dosyć dobry zasięg.


RFLink ma wsparcie dla wielu urządzeń i jest cały czas rozwijany, pełną listę obsługiwanych urządzeń możemy zobaczyć tu -> Link

37 komentarzy:

  1. Witaj,
    kolejny ciekawy artykuł - tak dalej trzymać!
    Własnie dziś przysła do mnie paczka z RFLinkiem, skończyłem lutować, wgrałem soft, Works out of the box :)
    Tylko spodziewałem się, że znajdę więcej urządzeń 433Mhz w okolicy, a tu tylko moje i to nie wszystkie :(
    Zastanawia mnię fakt, że RFLink znalazł tylko jedno gniazdko 433Mhz:
    Light/Switch ELRO AB400
    (mam 2 podłączone).
    Pytnie również takie, do czego może się przydać:
    NodoNRF na ON i MiLightNRF na ON
    ??
    Dodałem moduł NRF24L01, włączyłem i prawde powiedziawszy myślałem, że RFLink może również posłużyć jako MYSensorsGateway ale jednak narazie nie:/

    Pozdr.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrestartuj RPi i po ponownym uruchomieniu poczekaj trochę i jeżeli masz antenkę powinno wykryć wszystkie gniazdka.
      Na razie nie mam czasu poczytać co to jest NodoNRF, ale Milight to są żarówki sterowane telefonem.
      http://milight.pl/
      Też myślałem, że obsłuży czujniki MySensors, ale niestety

      Usuń
  2. Jaki jest zasięg takiej bramki? Jestem na etapie kompletowania sprzętu do mieszkania (70m2) i myślę gdzie co porozmieszczać. Czy taka bramka bezproblemowo obsłuży moduły 433mhz ukryte w puszkach podtynkowych?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasięg mas dosyć dobry, wykrywa mi np. bramę garażową połozoną 2 piętra niżej oraz gniazdka sasiądów w domkach jednorodzinnych obok, jednak u każdego może być różnie z zasięgiem i trzeba sobie samemu przetestować.

      Usuń
    2. Brzmi nieźle. Dzięki za informację. Niestety po dłuższych poszukiwaniach okazało się, że ciężko o sensowne włączniki prądu pod 433MHz, które jednocześnie pozwalają na manualne sterowanie. W związku z czym zainteresowałem się tematem Broadlink Tc2. Wygląda obiecująco, ale za to wymaga innego gatewaya.

      Usuń
    3. Witam, Broadlink Tc2 też obsługuje 433MHz, kwestia napisania mejla do autora RFLINK o dodanie nowego urządzenia.

      Usuń
    4. Ja zakupiłem kilak elementów z Conrada RSL: https://www.conrad.pl/Conrad-RSL.htm?websale8=conrad&ci=SHOP_AREA_17200_2806092:
      i sprawują się dobrze. Gniazdka mają przyciski, więc jest możliwość ręcznego wysterowania. Do tego nie są drogie. Mam skopiowane wszystkie przyciski z pilota więc jak ktoś by chciał kupić tylko element wykonawczy to mogę udostępnić sygnały do sparowania.

      Usuń
    5. Kolego abu. Walczę z Conradem na domoticzu ale bezskutecznie. Sygnały do sparowania? Możesz mnie oświecić co i jak?

      Usuń
    6. Wg tej instrukcji dziala:
      https://www.samkear.com/hardware/control-power-outlets-wirelessly-raspberry-pi

      Usuń
    7. Witam. Kolego Abu czy możesz udostepnić sygnały do sparowania dla Conrad RLS z jakiąś mini instrukcją . Zkupiłem modół RLS2 oraz modół rolet i nic nie widze w RFLink

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. RFlink złożony i działa, ale przydałby się większy zasięg, bo mam mieszkanie dwupoziomowe i nie ogrania mi wszystkich urządzeń. Ma ktoś pomysł na jakiś repeater?

    OdpowiedzUsuń
  5. Na stronie RFLink sa w ofercie anteny typu Dipol. Dipol jest mocniejsza antena od zwyklej anteny. Mozesz rowniez zbudowac sobie samemu np. dipol polfalowy. To sa 2 kawalki drutu podlaczone jeden do srodka, a drugi do oplotu przewodu. Dlugosc ramion oblicza sie na podstawie dlugosci fali 433 MHz. W internecie znajdziesz opisy budowy takiej anteny.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie czekam jeszcze na 2 inne anteny z aliexpress. Mam nadzieję że będzie lepiej.

    Sprawdzałem też napięcie na Arduino Mega, mam 4,9V, jak anteny dużo nie dadzą to jeszcze śrubuje taki kabelek:
    https://www.aliexpress.com/item/Dual-USB-2-0-Male-to-Standard-B-Male-Y-Cable-80cm-for-Printer-Scanner-External/32757323821.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Również miałem problemy z sygnałem, objawiało się to tym że zrywało połączenie z termometrami. Kupiłem taką antenę: http://www.ebay.com/itm/201005647110
    I sprawdza się ona bardzo dobrze. Zasięg na otwartym terenie wyniósł 50m.

    OdpowiedzUsuń
  8. A u mnie nie dziala NRF24L01, nie wykrywa go wogole

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja zrobiłem sobie rflink sam i z 433 działa swietnie. Nodonrf nie mam jak przetestować. Milightnrf testowałem z mysensors gatewayem zbudowanym z esp8266 i nrf24l01 pa lna i sensorem z uno+dht22 i nrf24l01. Rflink nie widzi komunikacji mysensors, która jest widoczna dla domoticza z gatewaya.

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajny artykuł. Również używam RFLinka. Co do nie obsługiwanego sprzętu, warto wysyłać dane debug konkretnego urządzenia do autora oprogramowania RFLink. Człowiek jest bardzo pomocny i dodaje support do brakujących urządzeń.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  12. Wszystko pięknie ładnie. Tylko RFLink znalazł mi ponad 80 urządzeń!!! (nie moich) Jak je usunąć na stałe? Co usunę - pojawiają sie na nowo

    OdpowiedzUsuń
  13. Wyłącz w ustawieniach (sekcja System) automatyczne dodawanie nowo znalezionych urządzeń. Użyj opcji Allow for 5 minutes żeby podłączyć tylko to co chcesz.

    OdpowiedzUsuń
  14. Mam pytanie. Możecie napisać jakie urządzenia są 'kompatybilne' z RFLinkiem? Chodzi o takie które można kupić w Polsce. Widzialem listę na stronie RFLinka ale większość to chińszczyzna i z tego patrzyłem dostępna lokalnie (może dostępna w Polsce ale pod inną nazwą).
    I jeszcze pytanie rozumiem że kupować wersję 433.920 bo widziałem że jest jeszcze jedna częstotliwość.

    OdpowiedzUsuń
  15. Obawiam się ze nikt nie udzieli takiej odpowiedzi. Wspieranych urządzeń jest całkiem sporo. Działają urządzenia nawet spoza listy. Dodatkowo jak masz urządzenie nie obslugiwane to możesz pobrać wysylane kody w trybie debug i wysłać do autora. Autor bardzo sprawne dodaje obsługę brakującego sprzetu. Bierz wersje 433Mhz. Na tej czestotlitości dziala zdecydowana większość urządzeń dostępnych na rynku

    OdpowiedzUsuń
  16. Witam,
    Czy do jednego Arduino mega da się podłączyć dwa RFLink (433 i 866MHZ), czy każdy potrzebuje osobnego modułu?

    OdpowiedzUsuń
  17. Czy można jakoś sparować z RFLinkiem odbiornik i nadajnik termostatu pokojowego 433 MHz do sterowania piecem?

    OdpowiedzUsuń
  18. Też mnie bardzo interesuje termostat pokojowy.
    Znalazłem coś takiego jak BEOK BOK 313WIFI.
    Pytanie czy można w Domoticzu przechwycić transmisję, i zasterować tym?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależy na jakiej częstotliwości to pracuje. Wykaz obsługiwanych urządzeń jest na stronie RFLink.

      Usuń
    2. Ten BEOK - mi to wygląda na WIFI, nie RFLink.
      Pytałem bardziej z nadzieją że już ktoś przerabiał taki temat. Wygląda na to że trzeba kupić i sprawdzić. ;)

      Usuń
  19. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  20. Witam
    Skąd można wziąć oprogramowanie RFlink? Bo zamieszczony link jest już nieaktywny.

    OdpowiedzUsuń
  21. Np z tąd
    http://lmgtfy.com/?q=Rflink+download

    OdpowiedzUsuń
  22. Dzięki za dobrą instrukcję.
    Płytka trochę się zmieniła, ale wszystko działa jak należy.

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam,
    Ja korzystam z Raspbery Pi3, czy w tym przypadku Arduino Mega jest potrzebne tylko do skonfigurowania RFlinka?

    OdpowiedzUsuń
  24. Nie, Rflink działa na Aruino.

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam,
    Ja korzystam z aplikacji RFLink uruchomionej na Raspberrypi (bez Arduino Mega, nadajnik i odbiornik podpięte są bezpośrednio do GIOP Raspberrypi).
    Zauważyłem jednak jeden problem:
    w przypadku gdy na dwóch pilotach wcisnę jednocześnie przyciski, aplikacja zwraca tylko jeden kod, prawdopodobnie ten który został wysłany jako pierwszy.
    Zastanawiam się czy to może być wina aplikacji lub nadajnika czy to po prostu tak ma działać, dlatego chciałem się zapytać jest jest u Was na Arduino? Występuje ten sam problem, czy jednak Arduino w takim przypadku zwraca dwa kody?

    OdpowiedzUsuń
  26. U mnie raz na kilka dni przestają odświeżać się urządzenia czytane przez rflink. Termometry na domoticz są czerwone i mają tę samą nieaktualną godzinę ostatniego odczytu. Pomaga restart domoticza. Ktoś zna powód?

    OdpowiedzUsuń