sobota, 26 września 2015

INSTALACJA DOMOTICZ

Domoticz, jest to rozbudowane oprogramowanie do sterowania automatyką domową na Raspberry Pi, ja do testów używam Raspberry Pi 2B.

Moje pierwsze Rpi 2B zakupiłem 25 czerwca 2015 roku.

Zakupiłem razem z obudową oraz kartą micro SD 16 GB oraz zasilaczem USB 2A, do zabawy będzie jeszcze potrzebna jakaś klawiatura na USB i monitor z wejściem HDMI lub DVI.

Aby zainstalować Domoticz pobieramy obraz przeznaczony na kartę SD ze strony -> http://sourceforge.net/projects/domoticz/files/

Na dzień dzisiejszy będzie, to obraz przeznaczony dla Raspberry Pi jak na pokazano niżej.

Aby pobrany obraz wgrać na kartę SD, będzie jeszcze potrzebny program Win32 Disk Imager.

Pobieramy go ze strony -> http://sourceforge.net/projects/win32diskimager/

Program instalujemy i uruchamiamy jak administrator.

Rozpakowujemy nasz pobrany obraz Domoticz, wkładamy kartę SD do komputera i uruchamiamy program Win32 Disk Imager jako administrator.

Wybieramy ścieżkę do rozpakowanego obrazu Domoticz i klikamy Zapisz.

Zapis na kartę SD obraz zajmie jakąś chwilę.

Po zakończeniu wyświetli nam się napis Zapis pomyślny i zamykamy program.

Wyciągamy kartę SD i wkładamy do Raspberry Pi oraz podłączamy kabel sieciowy, kabel HDMI, klawiaturę, myszkę i włączamy RPi.

Po uruchomieniu logujemy się na RPi, login: pi, hasło: raspberry.

Wpisujemy: ifconfig w konsoli i patrzymy jakie IP przydzieliło, w moim przypadku jest to 192.168.3.103.

Teraz możemy wykorzystać sobie komputer do wpisywania poleceń w konsoli i program Bitvise, program jest do pobrania tu -> https://www.bitvise.com/ssh-client-download

Pobieramy i instalujemy program.

Po uruchomieniu mamy taki widok programu.

W okienku Host wpisujemy IP Raspberry, Username: pi, Initial method: password i Password: raspberry i klikamy Login.

Po zalogowaniu będą widoczne okienko konsoli i eksploator plików.

W konsoli (czarne okienko) wpisujemy: sudo raspi-config - pokaże się nam ekran konfiguracyjny Rasbiana.


Pierwsze co należy zrobić, to rozszerzyć rozmiar karty do maksymalnego rozmiaru, więc wybieramy Expand Filesystem

Po wybraniu wyświetli się informacja, że partycja została powiększona i będzie dostępna po restarcie RPi, wybieramy więc OK.

Teraz zmienimy sobie hasło logowania, wybieramy więc Change User Password.

Wybieramy OK i wpisujemy nowe hasło i wciskamy ENTER i jeszcze raz hasło i ENTER, po udanje zmiane hasła wyświetli się informacja, że hasło zostało pomyślnie zmienione.

Teraz zmienimy sobie ustawienia regionalne na polskie, wybieramy więc Internationalisation Options

Wybieramy Change Locale

Szukamy PL UTF-8 i zaznaczamy spacją, aby pokazała się gwiazdka wciskamy ENTER i wybieramy OK.

Teraz należy wybrać jako domyślny język systemu PL UTF-8

Ponownie wchodzimy w ustawienia regionalne i zmienimy sobie strefę czasową, więc wybieramy Change Timezone

Wybieramy Europe -> Warsaw

I ostatnia opcja w ustawieniach regionalnych, zmienimy sobie układ klawiatury na polski programisty, wybieramy więc Change Keyboard Layout

Wybieramy Generic 105-key

Wybieramy Other

Szukamy Polish

Znowu wybieramy Polish

I wybieramy opcję wpisywania polskich znaków z prawym Altem, czyli Right Alt i znowu Right Alt

Teraz będziemy mieli ustawionego Raspbiana na język polski, klawiaturę na polską programisty i polską strefę czasową.

Zamykamy program i restartujemy Raspberry Pi.

Będzie jeszcze trzeba ustawić stałe IP, aby zawsze byłe ten sam adres IP do logowania do Domoticz.

Logujemy się więc ponownie pamiętając, o tym, że wcześniej zmieniliśmy hasło.

W terminalu wpisujemy: sudo nano /etc/network/interfaces

Zmieniamy wpisy:

iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 192.168.3.105
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.3.1



Adres IP RPi, to będzie: 192.168.3.105, maska: 255.255.255.0 i brama: 192.168.3.1

Wciskamy Ctrl+x i wpisujemy t i ENTER, aby zapisać plik.

Restartujemy RPi wpisując: sudo reboot.

Teraz ponownie logujemy się zmieniając nasz adres IP w programie Btvise.

Dokonujemy aktualizacji Rasbiana poleceniami kolejno:

sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo reboot

Po restarcie jeszcze:

sudo rpi-update
sudo reboot

Dla Raspberry Pi 2 konieczne jest jeszcze wysłanie polecenia:
sudo apt-get install cmake make gcc g++ libboost-dev libboost-thread-dev libboost-system-dev libboost-python-dev libssl-dev subversion curl libcurl4-openssl-dev libusb-dev python-dev

Jeszcze wpisujemy kolejno, aby Domoticz uruchamiał się przy starcie:
cd domoticz
sudo cp domoticz.sh /etc/init.d
sudo chmod +x /etc/init.d/domoticz.sh
sudo update-rc.d domoticz.sh defaults

Robimy test Domoticz
./domoticz

Teraz już możemy uruchomić Domoticz wpisując w przeglądarce IP:8080, czyli w moim przypadku będzie, to 192.168.3.105:8080

26 komentarzy:

  1. Czy to co instalowałeś można zgrać na płytę i uruchamiać jako live CD? Interesuje mnie testowanie takiego systemu na laptopie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest na Raspberry Pi, ale jest też Domoticz na Windows http://sourceforge.net/projects/domoticz/files/ pliki domoticz-win32

      Usuń
  2. Mam pytanie czy dla początkującego RPi i Domoticz jest do ogarnięcia? Czy robiłeś integrację z Satelem? Czy czujniki iNode spełniły swoją rolę? Mam dużą instalację w domu Integry wrl i chciałbym wykorzystać wejścia/wyjścia do domoticza oraz tam zrobić trochę logiki. Czy jest to dobry pomysł?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piszę bloga dlatego, że mało jest materiałów na ten temat po polsku, spędziłem wiele godzin z udanymi i nieudanymi próbami. Staram się pisać tak aby każdy zrozumiał, więc powinien dać sobie radę. Nie wiem co to Satel i nie interesuje mnie to. Inode działa i ma się dobrze, wymieniłem tylko baterię. Nie wiem co to Integra, nie interesują mnie komercyjne systemy automatyki domowej.

      Usuń
    2. Dziękuję za wiadomość. Świetny blog i dzięki za chęć udostępnienia swoich doświadczeń. Dla sprostowania satel integra to system alarmowy (dla mnie bardzo ważna sprawa) z możliwością sterowania wyjściami i prostej automatyki (mam do niego podłączone ok 70 czujek/kontaktronów) oraz na wyjściach sterowanie roletami i częściowo światłem. Chciałbym to wykorzystać do zintegrowania z systemem o większej możliwości wdrożenia logiki (na forum domoticz kolega Fantom coś takiego tworzy) - myślałem jesteś w temacie. W domu mam też trochę zabawek do sterowania światłem działających po wifi; http://blebox.eu/. I też chciałbym to wykorzystać :)

      Usuń
  3. Witaj Romciu
    Piszę tak poufale bo poszło i jestem zadowolony będę śledził i kopiował Twoje poczynania bo zbieram się do tego domoticza już dwa lata, teraz lato innej pracy dożo ale czas zacząć naśladując.
    Na razie pozdrawiam.
    POZDRAWIAM
    Zbyszek

    OdpowiedzUsuń
  4. Z Satelem kolego Mac C działa dobrze i dwa RB z domoticzem też da się połączyć. Tak że logika to tylko jest to tylko ograniczenie wyobraźni. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Linki wygasły...
    chodzi i linki do obrazu SD.
    Da się to gdzieś wrzucić?

    OdpowiedzUsuń
  6. Obecnie brak obrazów Domoticz na kartę SD, proponuję zainstalować, tak jak opisałem tu:
    http://projektpimalina.blogspot.com/2016/09/instalacja-domoticz-z-obsuga-imperihome.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Robię wszystko zgodnie z instrukcją i pojawia się problem w momencie przypisania stałego adresu IP. Bez względu na to co wpiszę w sudo nano /etc/network/interfaces to zawsze RPi dostaje adres 192.168.1.138. Nawet jak na routerze mam ustawiony zakres DHCP na 192.168.1.200-220 to i tak RPi dostaje 138. Jedynie gdy w ogóle wyłączę DHCP to RPi nie jest widoczne w sieci. Jakiś pomysł co jest nie tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no i ja w tym jetsem dobry... A wiec do rzeczy.

      1. w przykładzie powyżej podana jest konfiguracja dla portu eth
      2. jeśli łączysz sie po wifi to config zmieniasz w tym samym pliku tylko dotyczący portu wlan0
      3. jesli łączysz się po kabelku do routera to tam musisz przypisać ten adres do twojego RPI jako statyczny. czyli wskazujesz routerowi ze ten adres "blokujesz" dla innych urządzeń i np. identyfikacja odbywa sie po nazwie RPI albo po mac adresie urządzenia(rpi).

      jesli nadal bedziesz miał problem to moze być to trafiony soft routera. w tej sytuacji zrób upgrade softu w routerze albo może reset do ustawień fabrycznych. jak to tez nie pomoże to spróbuj z innym routerem dla pewności by sprawdzić poprawność.

      Ja osobiście łacze sie do wytworu o nazwie livebox i jedyny problem jaki napotkałem to odpalenie wifi na malince, bo zaczołem sie doktoryzować z dodawania sprzetu na usb... a tak naprawde juz tego nie musiałem robić i wystarczyło wksazać mu SSID i pass:-) i nagle zadziałało..... czasem najprostrze rozwiązania są najlepsze

      Usuń
    2. Konfigurację statycznego adresu IP w nowszych wersjach raspbiana przeprowadza się w pliku dhcpcd.conf

      Usuń
  8. Witam
    czy dla Pi3 też trzeba wpisać polecenie:
    sudo apt-get install cmake make gcc g++ libboost-dev libboost-thread-dev libboost-system-dev libboost-python-dev libssl-dev subversion curl libcurl4-openssl-dev libusb-dev python-dev

    w Pi 3 jak w domoticzu dodaję GPIO podwiesza mi się domoticz. Robi sie OFFLINE.
    czy ktoś zna rozwiązanie tego problemu.
    instalacja wykonana już kilkukrotnie zgodnie z opisem z neta (instalacja domoticza+inst. wiringpi+export pinów).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To stary wpis, zobacz tu
      http://projektpimalina.blogspot.com/2016/09/

      Usuń
  9. Własnie wczoraj miałem zainstalować na nowo domoticza
    działa już 5 mc testowo, ilość czujników, włacznikó, sensorów kamer, sterowania tunerem już jest ładna. I stało się system padł - wiesz może jak zgrać dane i czujniki z karty SD.

    dodam że chce to razem połączyć z gogle assist + spottify czy po nowej instalcji nie będzie to się gryzło ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Po instalacji najnowszej wersji raspbiana litle miałem problem z uruchomieniem

    ./domoticz: error while loading shared libraries: libssl.so.1.0.0: cannot open shared object file: No such file or directory

    Po długich poszukiwaniach pomogła instalacja bibliotek według poleceń. ( z tego co wyczytałem problem z wersja raspbiana instalacja na wersji
    RASPBIAN STRETCH LITE


    cd domoticz
    ./updatebeta

    OdpowiedzUsuń
  11. Zaczynam przygodę z Malinką -chciałbym moją instalację domu oprzeć właśnie na DOMOTICZ. na "edukację" i testy mam ok roku. Czy dobrym posunięciem jest zakup Pi 3b?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Pi 3B, to obecnie najlepszy wybór pod Domoticz, ale w menu po prawej znajdziesz nowy opis instalacji Domoticz.

      Usuń
    2. Dzięki serdecznie - w tygodniu kupuję sprzęt i zaczynam edukację :) Mam do położenia kompletną instalację w domu, więc jest to chyba najlepszy moment na zmiany.

      Usuń
  12. Siemka.Mi wszystko działa tylko mam problem ze startem domoticza.
    Najpierw muszę dać komendę cd ~/domoticz potem sudo ./domoticz i wtedy wchodzę po IP na domoticza,ale po zamknięciu konsoli na kompie znowu domoticz jest offline.
    Robiłem wszystko z instrukcją.Hmm może coś podpowiecie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nowszy opis instalacji http://projektpimalina.blogspot.com/2016/09/instalacja-domoticz-z-obsuga-imperihome.html

      Usuń
  13. Witam, zaczynam dopiero zabawę z domoticz itp i mam pytanie -
    czy uda się zainstralować domoticz na BeagleBone korzystając z tego opisu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zobacz to http://cvoisin-domo.blogspot.com/2015/08/domoticz-sur-beaglebone.html

      Usuń
  14. Hej mam taki problem

    2018-04-01 23:59:15.877 Error: WebServer(HTTP) startup failed on address 0.0.0.0 with port: 8080: bind: Address already in use
    2018-04-01 23:59:15.877 Error: WebServer(HTTP) check if no other application is using port: 8080

    wygląda na to że port 8080 mam zajęty domoticz otwiera mi sie na porcie 443

    wydaje mi się że problem jest w tym że na raspberry pi 3 zainstalowałem przed domoticz Ubiquiti UniFi Controller według tego poradnika

    http://bangjonai.com/cara-instal-ubiquiti-unifi-controller-5-di-raspberry-pi-3
    Chciałbym żeby raspberry pi 3 pracował jako domoticz i jako Ubiquiti UniFi Controller

    Ubiquiti UniFi Controller otwiera mi sie pod takim adresm
    https://:8443/manage/

    Co o tym myślisz ??

    OdpowiedzUsuń
  15. od dawna zastanawiam się nad smart home, ale nie interesuja mnie rozwiązania komercyjne, dlatego pomyślałem o SONOFFIE i sflashowaniu go Tasmota, ale czytając już enty poradnik dostaje oczoje%^$twa, i głupieje
    moje pytanie jest czy Domoticz działać będzie z Tasmotą? czy da sie sterować domoticzem przez androida?

    ogólnie szukam "prostszego" rozwiązania niż niektóre które znalazłem na Instructables, do powiadamiania mnie o zakończonym praniu - spokój w domu i zadowolenie małżonki są sporo warte.
    moj plan wykorzystania domoticza jest taki by połączyć Sonoffa POW r2 (albo basic) z wgranym Tasmota z Domoticzem i z Google Home/Alexa/Echodot - aby mnie te smart głosniki poinformowały że mam wyjąć te #@#@$ pranie z pralki...
    czy to jest osiągalne (bez pisania kodu od nowa itp) z poziomu Domoticz?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń