poniedziałek, 28 września 2015

Domoticz i obsługa kamerki USB

W Domoticz oraz w programach do zdalnej obsługi na telefonach lub tabletach z Android możemy mieć podgląd z podłączonej kamerki USB.

Lista obsługiwanych kamerek USB dostępna jest na stronie -> http://elinux.org/RPi_USB_Webcams

Ja użyłem kamerki firmy UBISOFT model Hercules WC04, akurat miałem taką w domu i używałem jej na konsoli WII.
Ten model kamerki ma szerokokątny podgląd, dosyć długi kabel i brak wbudowanego mikrofonu, więc akurat nadaje się do generowania podglądu w programie Domoticz. Taką kamerkę można kupić na Allegro za 12 zł, więc jest dosyć tania.


Kamerkę USB możemy obsługiwać za pomocą programu uvccapture, podłączamy więc kamerkę do wolnego portu USB i logujemy się do terminala.
Wpisujemy polecenie w terminalu, aby pobrać program uvccapture:
sudo apt-get install uvccapture

Przebieg instalacji wygląda tak


Teraz wchodzimy w panel Domoticz IP:8080 i klikamy
Ustawienia -> Więcej opcji -> Kamery


Klikamy Dodaj kamerę i ukaże nam się takie okienko:


Teraz wpisujemy:
Nazwa: wpisujemy dowolnie
IP Address: adres ip serwera domoticz
Port:8080
Login: zostawiamy puste
Hasło: zostawiamy puste
ImageURL: uvccapture.cgi

i klikamy Add

U mnie wygląda to tak:


Po dodaniu kamerki mamy ja na liście i przy kliknięciu symbolu kamerki


Mamy podgląd na żywo


Podgląd z kamerki możemy mieć zdalnie na urządzeniach z Android z odpowiednią aplikacją.
Na programie Dromotica, który opisałem tutaj -> Aplikacja Dromotica dla Android wygląda to tak:

17 komentarzy:

  1. Czy można ustawić ze kamera zaczyna nagrywać obraz po wykryciu ruchu? Oczywiście na jakiś zewnętrzny dysk lub pendrive.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy można ustawić ze kamera zaczyna nagrywać obraz po wykryciu ruchu? Oczywiście na jakiś zewnętrzny dysk lub pendrive.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pewnie jest taka możliwość, napisać program w pythonie z czujnikiem PIR, bo w samym domoticz nie ma takiej możlwiości. Trzeba trochę poszperać w internecie i napisać taki program i uruchamiać go przyciskiem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Szukajcie na google pod hasłem: raspberry pi camera motion detection.
    Mnie to raczej nie interesuje, jest dużo opisów w internecie na temat kamer i nie jest używany do tego domoticz.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tu jest coś w ten deseń
    http://www.pubnub.com/blog/create-realtime-raspberry-pi-security-camera-w-parse/

    OdpowiedzUsuń
  6. witam!! Pytanko ? czy kazda kamerka na tym programie pojdzie pod USB czy tylko jakies wybrane?

    OdpowiedzUsuń
  7. Będą działać te kamerki, które działają na Raspberry Pi, a listę kamerek podałem na początku wpisu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj!! No wlasnie twojej kamerki nie ma w tym spisie a mowisz ze dziala dlatego zapytalem.posiadam kamerke creative VFO350 i chcialem sie dowiedziec czy zadziala. ale mam tez problem przy instalacji uvc capture wywala jakis blad ze niektore pakiety nie moga zostac zweryfikowane i konczy sie instalacja bledem? moze jakos recznie sie da zainstalowac.Jestem poczatkujacy ucze sie dopiero dlatego moze jakies sugestie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja kamerka, jest tam pod nazwą Hercules, a jak Twojej nie ma, to raczej nie będzie działać. Zrób: sudo apt-get update i sudo apt-get upgrade i wtedy spróbuj zainstalować.

      Usuń
  9. Próbowałeś może podłaczyć 2 kamery na USB ?

    OdpowiedzUsuń
  10. Dwóch kamer nie podłączałem, ale powinny działać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Cześć, próbowałem odpalić taką kamerkę jak w instrukcji w Domoticz zgodnie z Twoją instrukcją. Niestety nie widać obrazu, choć niebieska dioda na kamerce się zaświeciła. Czy jest wymagana jakaś dodatkowa konfiguracja? np. numer portu USB czy coś innego?

    Na konsoli jak wpisuję uvccapture to mam taki wynik:
    root@raspberrypi:/etc# uvccapture
    Unable to set format: 16.
    Init v4L2 failed !! exit fatal

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytaj jeszcze raz, bo nie masz tego wpisać w konsoli tylko dodać kamerkę w Domoticz, sprawdziłem przed chwilą i ta kamerka działa.

      Usuń
  12. Przecież napisałem najpierw, że zrobiłem zgodnie z Twoją instrukcją i po dodaniu kamery w Domoticz nie ma obrazu.

    Komendę na konsoli wydawałem później szukając rozwiązania problemu.

    OdpowiedzUsuń